Sunday, April 27, 2008

RE: [sim] ISU PANAS : Harga Barang

"Mohamad Nasri Bin Ahmad" surediamond@hotmail.com


ASSALAMUALAIKUM

Tumpang lalu jap !!!!

Saya tertarik untuk mencelah skit fenomena kenaikan harga barang dipasaran yang kian tidak ada langkah pengawalan .... hanya sekadar cakap2 gomen suruh berjimat tapi yang ditanggung rakyat bukan semua pemimpin tahu pun . Kalau betul nak berjimat suruh dulu PM berjimat baru le KEPIMPINAN MELALUI TELADAN.

Bagi saya BARANG NAIK angkara nafsu pemimpin yang hanya pandai berhujah mengatakan pasaran ekonomi dunia yang naik tapi kita ada KUASA RAKYAT dan pemimpin juga mestilah AMANAH sebagai WAKIL kepada RAKYAT;

Saya akui ekonomi dunia adalah faktor penyumbang keadaan ekonomi serantau tetapi hakikatnya bukan semua dan rasanya dah sampai masanya dari PEMIMPIN hinggalah ke RAKYAT jelata mengUTAMAkan produk keluaran tempatan 100% SUPAYA aliran tunai dan kuasa beli dikalangan rakyat berkisar dalam negara .... namun jangan pula mengEKSPORT keperluan negara sehingga meLUPAkan keperluan rakyat;

Mengambil langkah berjimat cermat bukan sekadar meminta rakyat membeli barang murah semata-mata tanpa menilai kualiti dan perkhidmatan tetapi pemantauan secara menyeluruh selain kawalan harga oleh KPDNHEP yang kadangkala dilihat hanya sekadar menjadi pak turut kepada pengilang besar;

..... ada lagi nnt sambung





To: SahabatInteraktif@ yahoogroups. com
From: fuzzyinn@yahoo. com
Date: Fri, 25 Apr 2008 19:44:26 -0700
Subject: Re: [sim] ISU PANAS : Harga Barang

dalam duk sibuk harga barang2 duk naik harga..KERA jaan duk sibuk pulak nak paksa rakyat supaya memasang talipinggang tempat duduk belakang... hmmmm ratus2 RM lagi kena keluar... kali ni agak2 kroni mana pulak la yang dapat untung.... tapi tak dak pulak rusuhan berlaku ...walaupun kadang2 tu KERA jaan buat sesuatu tu ikut sedap mak bapak dia orang jer..... iskkkkkkkkkkkk malaysia ku...... malaysia boleh.

----- Original Message ----
From: Zuzilawati Othman Othman
To: SahabatInteraktif@ yahoogroups. com
Sent: Friday, April 25, 2008 11:17:57 PM
Subject: Re: [sim] ISU PANAS : Harga Barang

Hemm yerlah,
harga barang selalu naik...gaji swasta jarang2 nk naik.
kesian pada mereka yg berkeluarga besar...xkan nk mkn sekali sehari :(
kite keluarkan hasil pertanian tp ngape erk hasil kite tu xdpt nk cover permintaan??
kite keluarkan beras...tp beras pn naik juga.
mcm mn agaknyer dpt bendung inflasi...
org2 perpangkat besar maybe xrase susahnyer bila berlaku kenaikan harga makanan..habs2 modal dia org cakap "berjimat cermat", "cari alternative lain kalau dah tahu harga barang yg selalu dibeli mahal" etc
entahler ...ms akan dtg...ape pulak ler yg naik yer.
ni lom lagi kire kalau minyak petrol naik...campur pulak dengar ura2 tarif electric pn nk naik .....huaaaaa
mcm mn nak saving kalau semuanyer naik.
Regards;
RazilaRazi


----- Original Message ----
From: Mr.Azmer
To: sahabat interaktif Malaysia - SIM
Sent: Friday, April 25, 2008 8:12:18 PM
Subject: [sim] ISU PANAS : Harga Barang

masa aku tengok bulettin utama kejap tadi
tentang kenaikan harga barang..
ada laa suggestion dari makcik mana tah (nampak macam orang besar kementerian)
tapi tak sempat tgk nama. dan sorang pakcik mana tah (orang besar kementerian laa juga)
ada diorang bagi cadangan untuk mengekang kenaikan harga barang tu dengan pegi ke banyak
tempat untuk carik harga yang murah baru beli..
amboii sedapnya cakap, abis tu kalo pi banyak tempat, kalo naik keta dah baper banyak
minyak abis, kalo naik teksi/bas banyak mana laks tambang, tak ke rugi tang bayar tambang & minyak.
satu lagi cadangan makcik kementerian tadi tu, jangan masak dengan banyak.. abis tu takkan laa
nak masak seciput biar makan pun ala kadar.. lepas tu di interview pakcik dari kementerian tu pulak,
jawapannya suruh berjimat cermat (itu jer laa suggestion tiap kali harga barang naik)
depa boleh laa cakap macam tu sebab depa bukannya rasa pun kalo harga barang naik pun,
sebab minyak depa claim, rumah dapat elaun, dan macam-macam lagi elaun. gaji pulak
5 angka.. mana laa depa nak rasa sebab depa tak pernah bayar.
takkan laa tiap kali harga barang naik tiap kali juga nak kurang kan masak, nak jimat..
kalo 10 naik? takyah masak langsung laa kot ye...
yang jadik masalah tentu ler sesetengah orang yg macam aku/kami/kita ni
yang pendapatannya cuma cukup-cukup. tiap kali barang naik tiap kali
kene cut segala benda.


*****.*****

Daripada Abu Umarah iaitu al-Bara' bin 'Azib radhiallahu anhuma, katanya: "Kita semua diperintah oleh Rasulullah s.a.w. untuk melakukan tujuh perkara, iaitu meninjau orang sakit, mengikuti janazah, menentasymitkan orang yang bersin, menolong orang yang lemah, membantu orang yang teraniaya, meratakan salam dan melaksanakan sumpah."

(Muttafaq 'alaih)

No comments: