Sunday, April 13, 2008

INI ARTIKEL MENGENAI "BABI" YG MENYEBABKAN ALI RUSTAM DIBELASAH DI BLOG

"umar faruqi" faruqi03@yahoo.com

INI ARTIKEL MENGENAI "BABI" YG MENYEBABKAN ALI RUSTAM DIBELASAH DI BL
Posted on Sunday, April 13 @ 15:51:57 MYT by greenboc
Oleh pemerhati_pbb


Mod : Kesian kat pemimpin BN... cakap kat media massapun kena hentam, menulis dalam blogpun kena hentam gok huhu. Cakap dalam hati je dah
Analisis Isu le.......... . Selamat!!!

"
a
11 April 2008

Ladang ternakan babi hadiah pilihan raya



TAHNIAH kepada kerajaan Selangor kerana meluluskan cadangan untuk membina ladang ternakan babi bernilai RM100 juta di Sepang. Sesungguhnya usaha yang dilakukan oleh kerajaan baru gabungan PKR, DAP dan Pas ini adalah sebagai hadiah kepada para pengundi yang menyokong parti mereka, termasuk para pengundi beragama Islam pada pilihan raya umum lalu.



Isu babi telah lama menjadi masalah di negeri Melaka dan kerajaan negeri sentiasa bersikap bahawa ternakan babi hanyalah untuk keperluan dalam negeri dan bukannya untuk tujuan eksport. Oleh sebab itu, kerajaan Melaka sentiasa memastikan jumlah ternakan tidak melebihi had yang telah ditetapkan iaitu antara 45,000 hingga 60,000 ekor sahaja. Manakala kawasan ternakan yang dibenarkan hanyalah di kampung Paya Mengkuang, Masjid Tanah.



Bagaimanapun, ada sesetengah pihak yang bersikap degil dan terus menternak babi di luar kawasan Paya Mengkuang manakala jumlahnya sehingga mencapai ratusan ribu ekor yang menyebabkan berlakunya pencemaran air dan udara di kawasan berkenaan. Hal ini sudah pasti tidak disenangi oleh kaum Melayu yang tinggal di kawasan tersebut sejak sekian lama. Oleh sebab itu, pada tahun lalu kerajaan negeri telah mengadakan usaha untuk mengurangkan kandang babi yang tidak memenuhi syarat. Walaupun pada awalnya ia mendapat bantahan di kalangan pengusaha, namun hasil pemuafakatan yang tebal dan sebati dalam kerajaan BN, maka ia berjaya diselesaikan menjelang pilihan raya umum lalu.



Usaha kerajaan Selangor membina ladang ternakan babi di Sepang itu boleh dianggap sebagai satu lagi projek mega di negeri itu setanding dengan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur dan Litar F1 kedua-duanya juga di Sepang. Kedua-dua projek mega tersebut berjaya memberikan keuntungan berjuta-juta ringgit kepada kerajaan Selangor sebelum ini, maka selepas ini keuntungan juga boleh diraih melalui hasil ternakan babi.



Biar apa sekalipun, babi adalah binatang yang dikategorikan sebagai najis berat (mughallazah) kepada orang Islam dan ia haram bagi orang Islam untuk menyentuh apalagi untuk memakannya. Oleh sebab itu, langkah untuk membina ladang babi itu perlu dilihat dari aspek kesannya kepada umat Islam yang tinggal di kawasan berkenaan. Keadaan ini juga dirasai oleh penduduk-penduduk di Kuala Sungai Baru di Melaka. Oleh seba itu, kerajaan Melaka telah berusaha untuk mengurangkan jumlahnya bagi mengatasi masalah itu.



Saya cukup kecewa dengan sikap para pemimpin Pas yang menganggotai mesyuarat exco kerajaan negeri Selangor yang turut bersetuju dan merelakan pembinaan ladang ternakan babi terbesar itu di negeri mereka, padahal mereka sebelum ini begitu lantang mengkritik saya berhubung isu babi di Melaka, walaupun kerajaan negeri sudah pun berusaha untuk mengurangkannya. Harus diingat bahawa sejak saya memimpin negeri ini, kita telah berjaya menutuo dua ladang ternakan babi iaitu di Jasin dan Melaka Tengah.



Tetapi apabila cadangan untuk membina ladang ternakan babi terbesar di negeri mereka, Pas tanpa segan silu turut menyokong cadangan tersebut. Tindakan para pemimpin Pas di dalam kerajaan Selangor juga telah "menghalalkan" perkara yang haram malah tanpa merasa bimbang akan pencemaran dan jangkitan penyakit yang boleh dibawa oleh babi kepada manusia, khususnya di kawasan terbabit. Ingatlah bahawa ladang yang akan dibangunkan itu adalah di kawasan majoriti didiami orang Melayu dan jika mereka benar-benar mahu membina ladang ternakan babi, buatlah di kawasan majoriti penduduknya terdiri dari kaum Cina.


Rakyat Selangor kini bergembira kerana bakal menerima hadiah pilihan raya yang begitu tinggi nilainya hasil sokongan mereka kepada parti mereka pada pilihan raya lalu.



Posted by Mohd Ali Mohd Rustam at 11:19 PM 72 comments

Post a Comment On: Dari Kacamata Mohd Ali Rustam

"Ladang ternakan babi hadiah pilihan raya"
72 Comments - Show Original Post Collapse comments

Blogger msian said...

Sangat tepat... SELAMA Kerajaan BN di selangor penternakan babi dibuat sacara terbuka tanpa system/teknologi terkini yang mencemarkan alam sekitar tetapi SEKARANG Kerajaan PR meluluskan cadangan penternakan babi yang tertutup & systematic yang mengunakan teknologi terkini dimana sisi buangan akan diguna semula untuk menjana tenaga dan membuat manakanan babi2. Jadi tiada lagi pencemaran alam sekitar!!!!

Terima Kasih PR

dari berita tv3 11th April 2008

12/4/08 12:16 AM
Blogger Anonymous said...

This posting shows how shallow you are. Reminds me of what you've said on the 15th of October 2007.

I agree with what msian said. Under proper implementation, it will not be an issue.

Malaysia is not an Islamic state as stated in the constitutions. There is no reason why Pig Breeding should be banned in this nation. We are a country of multi races, learning how to respect the cultures and customs of others are the key to achieve racial harmony.

12/4/08 12:31 AM
Blogger azam said...

Kat Selangor, ni reason & justification for the project.
1. Dapat menggurangkan jumlah ladang-ladang ternakan yang sah atau tidak yang diusahakan selama ini di seluruh negeri-negeri dalam Malaysia. Secara tidak langsung negeri-negeri lain bebas dari urusan tadbir selia khinzir.
2. Dapat mengurangkan pencemaran alam sekitar. Seperti kita semua sedia maklum bahawa pencemaran dari najis khinzir ini adalah amat berat dan kritikal ketika ini. Oleh itu dengan cara moden dan berpusat dapat mengurangkan pencemaran di negeri lain samada pencemaran air atau bau.
3. Pelaksanaan projek ini juga dapat mengurangkan wabak penyakit berkaitan dari hal khinzir seperti JE (Virus Nipah) kerana ianya hanya akan melibatkan satu sahaja kawasan kerana mengambi kira sistem berpusat yang dilaksanakan. Secara tidak langsung kawalan penyakit dari binatang ternakan berkenaan tidak merebak ke negeri-negeri lain. Hanya tertumpu pada satu kawasan sahaja.
4. Hasil penternakan ini hanyalah untuk keperluan penduduk bukan Islam di dalam Malaysia sahaja dan bukan untuk dieksport. Alasannya adalah mudah, kerana ia dapat dikawal jumlah ternakan mengikut permintaan tempatan.
Kat Melaka Tok Li, apa yg kerajaan melaka telah buat???

12/4/08 1:07 AM
Blogger rasa sayang said...

ali rustam ini tak cerdik langsung. pakai hentam sahaja. kacamata apa? saya rasa dia ini buta la. eh, pak ali, sila baca commen dan jawab. jangan pakai tulis saja. kalau buta jangan jadi CM, pergi balik kandang tidur.

12/4/08 2:07 AM
Blogger rasa sayang said...

bersama-sama kita doakan kerani pak ali rustam ini menjadi mahkluk tersebut dalam hidupnya selepas mampus. sedarlah sikit? jangan dok asyik kritik orang lain ja, jangan lupa semua benda hidup di muka bumi ini dicipta oleh allah yang maha berkuasa. Semua ciptaannya ada punya baik dan buruk. kami nak tahu korupsi lebih haram atau khinzir yang lebih haram? jawab jangan tak jawab....

12/4/08 2:22 AM
Blogger Cruise22 said...

kau ni umpama babi dalam kandang tau tak.. membabi buta jer menembak.. kalau kau berjaya tutup dan kurangkan kandang2 babi, ada kau pikir macam mana utk kurangkan pencemaran macam kerajaan selangor? dahlah kau tu jangan menyalak lagi lah.. kau tinggal 4-5 tahun jer ni..kau kata umno tak perlu mca, mic semua untuk bentuk kerajaan... apa jadi kat pru12 hari tu? 70lebih kerusi cukup ke untuk bentuk kerajaan? hahahahhahahhahhaha hahhahahahaha kaca mata kau dah pecah ke apa? bodoh punya orang. lu bodoh!

12/4/08 2:28 AM
Blogger su-kj said...

A.kum Datuk,

1. First time saya datang blog Datuk ni. Tahniah kerana ada blog sendiri. Ini baru ada standard Pemimpin Umno. Jika tidak sebut 'thumb drive' pun ada Pemimpin Umno tak tahu itu benda apa?

2. Waa...sedap tengok Datuk belasah kerajaan negeri selangor bersabit isu babi. Jangan lupa Datuk sebab kat Melaka pun banyak lagi tu.

3. Bagi saya, Selangor ka..Melaka ka..Umno ka..PAS ka..PKR ka..semua bersalah dalam isu babi ini. Jika benda itu haram ia tetap haram dan jika diteruskan juga pasti masalah tetap timbul juga.

4. Kadang-kadang demokrasi, majoriti, suara rakyat tidak boleh menyelesaikan semua masalah. Dalam hal tertentu 'kuku besi' atau autokrasi diperlukan untuk menyelesaikan sesuatu masalah.

5. Jika saya PM Malaysia, sudah tentu saya akan bakar saja semua babi-babi yang ada di negara ini. Jika takut jangan jadi Pemimpin.

http://www.penyokon g-kj.blogspot. com

12/4/08 2:28 AM
Blogger Kawan Baik said...

Akum Dato,

saya ingatkan dato merupakan politik pemimpin yg matang. rupa seorang pemimpin yg suka ambil kesempatan dan menuduh tanpa unsur periksa. kalau nak menghentam kerajaan selangor pun jgn ambil info daripada paper/tv... dapatkan info terus daripada mulut kerajaan PR atau dapatkan kenyataan terperinci yg dikeluarkan oleh PR di internet.kami sebagai rakyat malaysia inginkan khidmat yg terbaik dan muafakat pemimpin x kira kerajaan atau pembangkang. apa yg saya faham dan dapat maklumat daripada kerajaan PR mereka ingin mengumpul semua ladang babi di selangor di 1 sahaja kawasan dan ladang tersebut dibangunkan/ diusahakan menggunakan teknlogi moden agar terpelihara alam sekitar dan mengelakkan pencemaran. rakyat menyokong kalaulah itu tujuannya... babi hak bukan islam... hak orang islam pula adalah kekotoran dan kebersihan daripada ternakan babi tersebut terpelihara. saya sebagai rakyat malaysia sudah muak dengan pemimpin umno terutamanya berfikiran sempit, jumud dan mainkan sentimen perkauman untuk kepentingan perut sendiri. kami perlukan pemimpin yg bersih sama ada zahir mahu pun batin. kami tak perlukan pemimpin yg rasuah, zalim dan menggunakan kuasa atas kepentingan diri sendiri. dato sendiri cuba ingin menghentam pihak lain akan tetapi negeri yg dato' tadbir sendiri pun bermasalah dalam hal pengurusan babi. jgn hanya tahu menunding jari pada orang lain tp diri sendiri tidak mahu dilihat. harapan kami rakyat malaysia agar dato dan pemimpin umno yg lain semoga lebih berfikiran terbuka dan berjuang untuk agama, bangsa dan negara BUKAN UNTUK KEPENTINGAN PERUT SENDIRI & KRONI.

Dari,
anak muda selangor yg sudah meluat dengan pemimpin umno.

12/4/08 2:39 AM
Blogger Kawan Baik said...

Akum Dato,

saya ingatkan dato merupakan politik pemimpin yg matang. rupa seorang pemimpin yg suka ambil kesempatan dan menuduh tanpa unsur periksa. kalau nak menghentam kerajaan selangor pun jgn ambil info daripada paper/tv... dapatkan info terus daripada mulut kerajaan PR atau dapatkan kenyataan terperinci yg dikeluarkan oleh PR di internet.kami sebagai rakyat malaysia inginkan khidmat yg terbaik dan muafakat pemimpin x kira kerajaan atau pembangkang. apa yg saya faham dan dapat maklumat daripada kerajaan PR mereka ingin mengumpul semua ladang babi di selangor di 1 sahaja kawasan dan ladang tersebut dibangunkan/ diusahakan menggunakan teknlogi moden agar terpelihara alam sekitar dan mengelakkan pencemaran. rakyat menyokong kalaulah itu tujuannya... babi hak bukan islam... hak orang islam pula adalah kekotoran dan kebersihan daripada ternakan babi tersebut terpelihara. saya sebagai rakyat malaysia sudah muak dengan pemimpin umno terutamanya berfikiran sempit, jumud dan mainkan sentimen perkauman untuk kepentingan perut sendiri. kami perlukan pemimpin yg bersih sama ada zahir mahu pun batin. kami tak perlukan pemimpin yg rasuah, zalim dan menggunakan kuasa atas kepentingan diri sendiri. dato sendiri cuba ingin menghentam pihak lain akan tetapi negeri yg dato' tadbir sendiri pun bermasalah dalam hal pengurusan babi. jgn hanya tahu menunding jari pada orang lain tp diri sendiri tidak mahu dilihat. harapan kami rakyat malaysia agar dato dan pemimpin umno yg lain semoga lebih berfikiran terbuka dan berjuang untuk agama, bangsa dan negara BUKAN UNTUK KEPENTINGAN PERUT SENDIRI & KRONI.

Dari,
anak muda selangor yg sudah meluat dengan pemimpin umno.

12/4/08 2:39 AM
Blogger Wakmasnoor said...

Salam Datuk,

Im TOTALLY AGAINST this so-called PIG farming, business, technologies, socio-rights etc whatever. For what my personal stands and opinion of political party may be; the SAME APPLIED to these matters of pig. At such, im totally AGAINST THE SPENDING of RM100mil, what more in the INVESTMENT/BREEDING of Pig. The newly formed Selangor state govt, has OVERLOOKED the MAIN SENTIMENT of the MAJORITY of the Rakyat in Selangor, particularly in Langat. While the respect for each and everyone NEEDS must not be VICTIMIZED; the SENSITIVITY of each and everyone RELIGION MATTERS must not be COMPROMISED.

Although, i agree with the use of the so-called excellent re-cycling technologies (from Germany) and agree too with the explanations given; such a step of promoting the biggest (and most expensive) pig farm in Malaysia vis careful planing in environmentally safe zone, is the FIRST STEP TOWARDS many many more (of the same standard and size) in times to come, and with the same given course-of-action as guiding reason. While the reason fits well into people whom had environment concerns in mind; the OUTCRIES AND AGONIES of the people concerned, supersedes any tech or environ reasons.

This is a case for the need of highest TOLERATION and sacrifices among the people. And the respect for the majority of people of certain religion must be adhered. It has nothing to do with hatred but all to do with religion aspect, respect and racial harmony.

While you Datuk cant help it to POINT OUT at Selangor, the same amount of SHAMES AND SCHMUCKS is on you and Melaka too. The only difference was that, you didnt make it as PUBLIC AND TRIUMPHANT as the DAPs did in Selangor. Because, pig is one issue that we dont need anyone to be hero of.

12/4/08 2:55 AM
Blogger xenobiologista said...

From the "environmentally friendly" perspective - it's true that pigs generate a lot of waste but so do all animals. The solution should be to write regulations requiring pig farms to have proper waste treatment systems, as "msian" pointed out, rather than banning farms.

Also, pigs are far more efficient at converting food into meat than cows! Beef is the least environmentally friendly meat in that sense.

In addition, pig breeding benefits the Malaysian economy overall because we export pigs to Singapore, so it's a source of cash inflow from the kiasus down south.

12/4/08 3:08 AM
Blogger xenobiologista said...

Also, one more VERY IMPORTANT point: NIPAH VIRUS IS NOT JAPANESE ENCEPHALITIS. ..aiyoooo. ..how come people are still dumb about this after 10 years??? Oh yeah..because the government spent tens of thousands of ringgit advertising and fighting the wrong virus before Drs Lam Sai Kit and Chua Kaw Bing discovered it was a new virus.

JE = spread by nyamuk Culex
Nipah = spread by saliva, urine, and respiratory secretions from FRUIT BATS (keluang), not pigs!!!

12/4/08 3:15 AM
OpenID waikatomalaysians said...

Anonymous said "Malaysia is not an Islamic state as stated in the constitutions. There is no reason why Pig Breeding should be banned in this nation. We are a country of multi races, learning how to respect the cultures and customs of others are the key to achieve racial harmony."

Yes, M'sians must learn to respect each other's cultures. However, your post clearly show you don't, at least in this issue. Muslims view the pig as extremely dirty, in the spiritual sense.

Touching the pig, its products, wastes, even water that has touched the pig makes the person spiritually impure and unable to perform his prayers. To purify, he must wash himself or the things that have come into contact with the pig with seven parts water and one part water mixed with soil. Imagine doing this everyday for the rest of your life.

Eating food or drinking water containing the pig, even minutely contaminated, is believed to corrupt the soul. Therefore, muslims will feel uncomfortable living near such pig farms and having the possibility that their food and houses will be contaminated.

When you have understood the aversion that we have to the pig, then perhaps non-muslims will understand why we don't want pig farms anywhere near where we live. So please, when you make such statements that we should respect each other's culture, please consider the views of muslims as well. Just because muslims are the majority, does not mean that minorities can ignore our views.

Finally, I repeat my call to all Malaysians. Please be civil! Do you think that anyone will take you seriously and listen to you if you maki hamun them? Use this rule of thumb: Thou Shall Not Write Anything on the Web That Thou Won't Say to the Person's Face in Real Life. Let us all be matured and practice our freedom of speech in the proper way.

12/4/08 4:24 AM
Blogger your*****ingod said...

Yo, sometimes you should get your facts right down to the very detail before posting you blog man. People reading your blog has ways to get information so detailed and correct, that you will not get over mainstream media.

Buck up you red ass baboon, think thrice before you post (if you are able to think)

Basically, why limit the pig farming when you can actually think of ways to export? Duh, what's the point of 'making enough for local consumption' when you yourself sometimes should for globalisation?

With proper planning, and maintenance, you can farm anything. Don't push the blame onto others. Blame yourself for being short-sightness.

12/4/08 4:26 AM
Blogger nakmarah_marahlah said...

Salam Datuk Seri,

Hentam jangan tak hentam. Tapi hentam tu biarlah bertempat supaya mendapat respon baik daripada orangramai.

Kita tak nafikan haiwan ini haram disisi agama kita tetapi apa salahnya Datuk Seri dapat maklumat terperinci daripada Tan Sri Khalid Ibrahim tentang rancangannya itu. Jika boleh digunapakai di Melaka, saya fikir ada kebaikan juga. Setidak-tidaknya dapat kurangkan bebanan Datuk Seri menusuk isu ini sejak sekian lama hingga kawasan perternakan tersebut beralih arah kpd pembangkang. Mana nak letak muka...

Ingatan seorang adik dan rakan lama.

12/4/08 6:08 AM
Blogger Blow d' whistle said...

shahrin/shahril bin saad/saat

ko ni buta it ke

mcm ner ko buat blog utk ali ketam...tapi tak pandai nak balas semula komen pembaca

bikin malu ex-sultan muhamad jer la

baik ko resign dari jadi s/u media ali ketam

tak pun ko belaja dr ex-student sultan muhamad yg sorang lagi ni...faisal tehrani....dia pun dah jd blogger lama daa

ko mkn gaji buta ke?

12/4/08 10:30 AM
Blogger 贱者无敌 said...

tq for your 'TAHNIAH'.
when i see this word,i think u have open-minded, but I was wrong.
I'm so stupid that how could i think that you have open-minded.
Dissapointed. ..
A big dissapointed!
you say that 'Pas tanpa segan silu turut menyokong cadangan tersebut'
yes,they agree the suggestion because the ladang ternakan babi had use the LATEST technology,it can take over all the pollution.



you have hear all the citizens suggestion,but you never understand the citizens suggestion.
Maybe you stupid and sleepy than the animals that illegal for the Muslim and not only you,some others BN members also the same.

12/4/08 10:30 AM
Blogger Blow d' whistle said...

ali ketam ni sebenarnye buta IT

dia dpt degree pun degree beli

tengok barisan EXCO jer dah tau ...sumer standard bodoh

takat spm, stpm, diploma jer

sebab aper lantik exco camtu....senang tarik idung....

yusof jantan(datuk bandar MBMB) tu pun satu lagi...dulu zaman datuk Zaini...tak berani Ali Ketam nak usik duit MBMB...skang ni da berani da....Usop Jantan senang cucok idong....dgr citer projek naiktaraf stadium hoki guna duit MBMB....RM 6 juta ke apa?

btol ke kabau angin ni...

Hj Rafiee MBMB mesti senyum skang ni kan?

12/4/08 10:37 AM
Blogger MatKreko said...

aku pun nak ucapkan tahniah jugak kat ali rusty ni... tahniah kerana mendedahkan betapa DANGKAL dan berKARATnya fikiran kamu...

kalau dah KETUA menteri pun tak dapat informasi yg jelas, bayangkan la lagi orang2 yg dipimpinnya (ahli umno)... memang tak salah kalau umno ni dipanggil PARTI KELDAI (alias keldai yang dungu)... kalau ada karot (baca: duit) kat depan, kerja apa aje sanggup buat...

selama ni pun rakyat dah diberi 'hadiah' yg lebih lagi dgn ternakan babi haram yg dihalalkan oleh KERAjaan BN (baca: umno) dgn bermacam-macam 'hadiah' sampingan (ala 3-in-1) pencemaran bau, sungai dan pantai... (pendedahan oleh media pemBELITa MSM sendiri)...

12/4/08 11:25 AM
Blogger takutpuchong said...

datuk ni..... pelik lah (geli guna perkataan "lah" ni). tak serik2 dgn posting mengarut2 mcm ni. datuk.... tulis le sesuatu yg membina dan positif. datuk bukan mcm saya, nak merapu je. kalau mcm ni le pemikiran pemimpin um no(tak nak)... bubar je le parti apa nama.... kunonnya ..... me layu tu.

12/4/08 11:49 AM
Blogger Chief said...

this pig rearing business is a good one. u think wad... chinese ppl eat pork more than u malays eat cow. stop complaining. they 'grouping' all the pig rearers into ONE place so they dun spawn at other places.

and btw, u condemn them and congratulate them in one post. how much of an hypocrite can u be in just 1 post?

12/4/08 11:58 AM
Blogger Rustam said...

Dato' Kat Air Keroh 200 m dari Masjid MITC ada pusat penyembelihan babi . Datuk buat tak tahu aje... Datuk Sibuk dengan negeri lain , APa alasan Datuk , cermin diri dulu .

Babi adalah sumber makanan kaum bukan Islam tapi tanggungjawab kita sebagai pemimpin islam untuk sediakan tempat yang selamat dan tidak mencemarkan alam sekitar. Ini adalah tuntutan fardhu kifayah . Bukan macam Datuk cari populariti dengan isu babi....

12/4/08 12:52 PM
Blogger sifu apek said...

Assalamu alaikum Dato'

Rasanya masalah di Melaka perlu di selesaikan juga. Mungkin apa yang berlaku di Selangor boleh dijadikan contoh. Mana tau pengurusannya lebih baik dari di Melaka tu. Tak le lugi kit melaja same dia olang.

12/4/08 2:10 PM
Blogger almufathal said...

Saya mencadangkan para pengkritik yang ingin memberi komen perlu lebih bijak dan menghormati blogger. Pengkritik seperti 'Rasa Sayang' menggunakan bahasa yang kasar dan tidak membina. Tidak salah jika ingin mengkritik dan memberi komen tetapi perlu menulis dalam bahasa dan prosa yang sesuai, barulah kita dapat mendapat satu penyelesaian dalam perbincangan.

12/4/08 3:01 PM
Blogger Anonymous said...

waikatomalaysians:

Don't you understand what the current PR government is doing in Selangor? The new Pig Farm will be a state of the art breeding facility which will be a controlled environment. Pollution caused by it will be minimized.

Ain't this better than what our YB is doing in his own state?

Reducing the number of pigs will not solve anything, so does closing down pig farms. But what the PR government is doing is a more proper way which takes everyone into consideration.

You also said:
Just because muslims are the majority, does not mean that minorities can ignore our views.

Since when did the minorities ignore your views as the majority, i thought all this while Malaysia is ruled by the Majority who had been ignoring the minorities? Just because the current new state government is doing something which is not in favor of the majority you're saying the minorities are ignoring you as the majority.

Come one my dear fellow Malaysians, try to look around you and see who are the ones being ignored all these while? Was it the Majorities or the Minorities?

12/4/08 3:08 PM
Blogger Master said...

Apa le yang di merepek si ali ni. Tak habis dengan seboronoh nya...

12/4/08 3:45 PM
Blogger Jebat Setia said...

patutlah isu penternakan babi di Melaka tidak dapat diselesaikan hingga membawa kepada rusuhan. Patutlah Timbalan PM terpaksa campur tangan dan menyelesaikannya. Sungguh menakjubkan! Kerajaan Selangor dulu merancang dan mengkaji lalu bersetuju. Sekurang-kurangnya Khir toyo bersungguh menyelesaikannya dan kerajaan sekarang melaksanakannya. Itupun secara kaedah moden yang berteknologi tinggi yang digunakan negara maju. Tapi Dari kaca mata Ali Rustam itu remeh, kerana dia pemimpin bangsa tertentu sahaja. Menyesal saya mengundi BN. MCA, MIC, PPP, Melaka hanya menjadi pak turut. Saya rasa rakan saya yang berbangsa Cina dan India tidak akan menyokong BN selagi Dari kaca mata Ali Rustam berpandangan sedemikian.

12/4/08 3:45 PM
Blogger novice101 said...

As Malaysians our destinies are intertwined, whatever happens in this country of ours, affect everyone of us. There is no way we can escape the effects or the impacts.

So, let us resolve to build a peaceful, harmonious and prosperous country for ourselves.

Let us all be cautious in all that we do and say. and let us be sensitive to each other's feelings.

Let us not force our beliefs, likes and dislikes onto the others.

Let us get to know each other better by interacting more with each other.

Let us refrain from calling each other names and act suspiciously of each other.

Let us respect the others' culture, way of life, beliefs, religions and properties.

Let us value the good life we have in Malaysia. Let us value the contributions each community has made.

Let us look for the good of others and choose to downplay the negative.

All problems that arise can be resolved, there is always a solution for each problem.

Let us not complicate matters when problems arise. Let us not aggravate the problems. Let us not be parties to tensions and frictions.

each of us who loves this country has to solemn duty to perform.

Let us all come together for our own good, for the good of our children and for the good of the Malaysia!

12/4/08 3:46 PM
Blogger Master said...

Assalamualaikum,

Issue babi ini telah lama di perdebatkan. Kerajaa Melaka pun tidak mampu untok menyelasaikan issue ini. Apabila hendak dilaksana kan satu project yang akan di menafaatkan olih semua masyarakat ia nya di minupalasikan olih semua ahli politik umno. Tidak kah sebagai pemimpin jika hendak mengeluarkan pendapat semesti nya mengunakan akal yang di ikuti ilmu pengetahuan yang luas dalam segenap aspek kehidupan .Dengan project ternakan babi secara moden ini akan datang kan menafaat kepada semua apa tah lagi sebagai sebuah negara yang berbilang kaum dan ugama. Babi ini adalah makanan buat kaum cina dan sebagai sebuah negara Isalam kita wajib untok mengadakan satu kawasan yang kusus untok membela babi supaya segala kekotoran tidak merebak ke kawasan orang Islam. Project ini juga di nama kan ZERO DISCHARGE . Saya harap Datok Ali memahami konsep ternakan ini. Orang Islam mesti berfikiran terbuka sebab itu Allah menjadikan kita ini berbagai kaum supaya bolih hidup dalam kerharmonian . Datok Ali ini sebenar nya bukan nya layak untok menjadi ketua menteri walau pun naib presiden umno.Tapi nasib menyebelahi nya.Apa tak nya habis tanah di Melaka di jual nya. Tanya dia tanah di Kuala Sungai Baru seluas 600 hecter kepada siapa di jual nya. Sebagai sebuah kerajaan sepatut nya datuk Ali memikirkan bagaimana kerajaan negeri mengusahakan tanah itu untok di menefaatkan olih rakyat Melaka. Otak nya kosong. Yang senang jual tanah. Banyak cara yang bolih di laksana kan. Jika tak percaya berapa banyak tanah di berikan kepada usahawan Cina . Apa orang Melayu tak mampu ke. Begitu juga dengan ternakan babi ini ia nya makanan asasi orang cina ,mengapa tidak bolih dilaksana kan. Kita beri penerangan yang sejelasnya kepada rakyat semua ,barulah rakyat semua memahami nya . Ini tidak di jadikan issue politik. Bodoh nya Ali ini.
Aku ingin bertanya bagaimana dengan pembinaan mesjid di Jasin tu..berapa dapat ya...banyak lagi..TUNGGU WAKTU PERTANDINGAN UMNO NANTI......JIKA DATOK TERUS MENGHENTAM MEMBUTA TULI ...DATOK AKAN KECUNDANG DISANA....

12/4/08 4:05 PM
Blogger zul said...

jangan nafikan hak semua penduduk malaysia..
bak kata pemimpin pas.. orang cina pun punyai hak mereka...
kenapa harus ditentang suatu sistem yang lebih baik untuk semua...
semata mata kerana kalah pada pilihanraya orang yang sebelum ni sokong pun bertukar jadi tak sokong...
mana maruah? orang umnotak bermaruah ke? jangan sampai kaum asing tidak menyokong perjuangan umno sampai bila2...
Be smart.. learn from pas.. jangan ingat diri kita sentiasa betul sahaja

12/4/08 4:09 PM
Blogger zulkbo said...

ASSALAMUALAIKUM DATO SERI?
RASANYA TAK YAH DATO SERI NAK KOMEN BYK KT KERAJAAN BARU DI SELANGOR TU..SO FAR BAGI DORANG BUAT DULU.LAGI PUN JANJINYE SISTEMATIK,CAM ORANG DUTCH WAT.RAKYAT CINA MALAYSIA NAK MKN BABI TEMPATAN,KOMPLEN BABI IMPORT MAHAL SSGT.KITA PEMIMPIN KENA DGR SUARA RAKYAT BANGSA LAIN GAK.IDAK JADI LAGI CAM PRU-12 BARU2 NI.RAKYAT DAH PANDAI.PEMIMPIN JE MASIH DI TAKOK LAMA..TERUTAMA MELAYU UMNO

12/4/08 5:20 PM
Blogger 2XTreme said...

Again..The issue of BABI brought up by UMNO. What are you so afraid of BABI anyway? Just because BABI is haram in Islam, doesn't mean that it is haram in other religion. More over, the pig farming project will address issues such as the smell and so forth and so on.

Congratulations on being shallow minded. Only one or two words in your blog actually mean something, other than that was pure nonsense.

"Ladang ternakan babi hadiah pilihan raya"? Well it is better to have ladang BABI as a present, other than having ministers that act like a BABI. Having said that, I lost count on how many people from UMNO,MCA and MIC whom are worst than BABI itself.

What about other illegal or HARAM thing En. Ali? Before this you never brought up issues on other HARAM thing, now all of a sudden you want to be on offensive, attacking all those people just because they defend the BABI project.

This is what tolerance about En. Ali. Stop playing the racial card will you? If you want to criticize, please give suggestion on how to improve stuff, not just do it for the sake of critizing.

Gosh. I can't believe I'm smarter than you!

12/4/08 5:26 PM
Blogger Idea said...

www.politictoday. com...
tidakkah project ini yang diluluskan dan diperkenalkan oleh kerajaan selangor sebelum ini?

12/4/08 6:49 PM
Blogger The Way I See It said...

Dato Seri,

Masalah Babi di Melaka dah settle ke?

12/4/08 7:26 PM
Blogger Limanov said...

Dato seri,

Berdasarkan ayat-ayat dato seri dalam posting terbaru ini, dapatlah sedikit sebanyak saya menilai keperibadian dan mentaliti dato seri.

Malang rasanya mendapat ketua menteri macam dato seri ni.

12/4/08 7:36 PM
Blogger backtrack said...

hi ,
ini adalah testing testing one two three

regards backtrack

12/4/08 8:05 PM
Blogger eujin said...

Nampaknya, UMNO memang dah tak relevan lagi, pasal pemimpin2nya dah tidak boleh berfikir and berlaku dengan waras. Bangkang tak tentu arah, tak tahu bezakan baik atau buruk.

Dato' hendak saya ingatkan yang bahawa BN di Melaka and Federal bukan pembangkang lagi.

Tapi saya nampak Dato' sudah mula berlatih untuk membangkang. THANIAh saya ucapkan kerana mengambil inisiatif yang pro-aktif untuk menyiapkan diri untuk menjadi pembangkang di Melaka and Federal kelak. Inilah pemimpin yang berhemah. TAhNIAH sekali lagi.

12/4/08 8:10 PM
Blogger clean said...

Selangor beri amaran jangan putarbelitkan isu ladang babi

SHAH ALAM, 12 April (Hrkh) - Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (Exco) Permodenan Pertanian, Sumber Alam Sekitar dan Pembangunan Usahawan Selangor, Yaakob Sapari memberi amaran kepada mana-mana pihak yang memutarbelitkan isu projek pembinaan ladang babi, di Ladang Tumbuk, Hulu Langat.

Beliau berkata kerajaan negeri tidak teragak-agak mendedahkan dokumen rasmi kerajaan negeri berhubung projek yang telah diluluskan Majlis Tindakan Ekonomi Selangor (MTES) pada 9 Februari 2008.

"Kami tidak teragak-agak mendedahkan dokumen ini, yang telah diluluskan kerajaan negeri BN sehingga sampai ke peringkat pengambilan tanah, walaupun ia merupakan dokumen rasmi kerajaan dan tertakluk kepada Akta Rahsia Rasmi (OSA)," tegas beliau ketika temu bual eksklusif bersama Harakahdaily, di pejabatnya, di SUK, semalam.

Beliau menegaskan, atas persetujuan Exco negeri dokumen tersebut boleh dihebahkan walaupun ia merupakan dokumen OSA.

"Kita boleh menjadikan dokumen itu bukan dokumen OSA," katanya sambil menunjukkan dokumen tersebut.

Mengulas lanjut kontroversi yang dimanipulasi media arus perdana berhubung isu itu, Yaakob berkata projek RM 100 juta itu tidak akan memberi kesan negatif kepada alam persekitaran.

Jelas beliau, najis babi dari ladang akan dikumpulkan dalam satu tong yang bercampur sisa rumput, yang kemudian menghasilkan bio-gas untuk menjana kuasa elektrik bagi keperluan ladang tersebut.

"Tidak akan ada pencemaran, baik pencemaran air atau udara. Tidak akan ada sisa buangan dari ladang ke luar kawasan ladang itu. 'No discharge, no smell," tegas beliau.

Menurut Yaakob, kaedah ini diamalkan di Jerman, di mana bekas Setiausaha Politik Dato' Seri Dr Khir Toyo pernah mengadakan lawatan di negara tersebut, bersama wakil penduduk Kampung Ladang Tumbuk, sebelum ini.

"Wakil penduduk kampung itu bersetuju dengan kaedah di Jerman. Beliau turut menerangkan kepada penduduk bahawa projek itu tidak akan memberi kesan kepada alam sekitar dan penduduk setempat," katanya.

Ekoran dari itu, Yaakob melahirkan kekesalan apabila wakil penduduk terbabit menafikan apa yang pernah dinyatakan sebelum itu selepas Pakatan Rakyat mengambil alih tampuk pemerintahan negeri Selangor.

Ketika pelbagai pihak membangkitkan soal lokasi projek mega itu yang dikatakan turut membabitkan kampung Melayu, beliau menegaskan kawasan tersebut sememangnya merupakan pusat penternakan babi di negeri itu.

"Sebenarnya, babi sudah sedia ada di kawasan tersebut. Ia memang sudah menjadi pusat. Kami hanya mahu memodenkan pusat tersebut, di samping menjaga alam persekitaran dari dicemari," katanya.

Mengenai cadangan supaya projek ditempatkan di Pulau Ketam yang merupakan majoriti penduduknya adalah Cina, beliau mengatakan kawasan tersebut tidak praktikal kerana faktor geografi, terutama dari segi pasang surutnya air.

Menurut Yaakob, projek tersebut sudah berada di peringkat pengambilan tanah, di mana kerajaan negeri tidak mengeluarkan sebarang modal bagi tujuan itu.

Malah, katanya para pelabur dikenakan bon sebanyak RM40 juta kepada kerajaan negeri untuk membiayai kos pengambilan tanah penduduk seluas 119 ekar tersebut.

Justeru, beliau meminta mana-mana pihak yang tidak memahami isu ini secara jelas agar tidak memutarbelitkan fakta, yang boleh mengelirukan rakyat.


Datuk Seri...sila jawab!! Also if u can't beat them (PR), join them la datuk seri...

12/4/08 9:01 PM
Comment deleted

This post has been removed by the author.

12/4/08 9:19 PM
Blogger MillionMalaysia said...

aku sbgai pemuda melaka berasa sgtla malu mndapat CM yg sebegini cetek otaknya.aku rasa tak salah krajan selagor skang wat ladng babi mcm gitu gamaknya.ok what? jnji xkuarkn bau yg mcm sial tu,xkotorkan sungai &pantai(mcm kt melaka).tgk apa dah jdik kt pntai klebang & pgklan balak?ada ke org nk mndi laut kt situ lg? eee..geli aku nk mndi kt situ.baik aku mndi kt longkang depan umah aku..lg bersih ekeke.
dato, aku igat, baik ko tiru mcm selangor tu.(ke ko xnak tiru sbb tkut digelar peniru?ekeke) . cuma, klu ko nk buat pun, pastikn ko buat kt kawsan org cina. sbb babi tu pun dorg yg punya, mcmtu jgak ngn bau babi tu..wakaka.tp klu ko buat dkat kmpung melayu, alamat PRU thun dpan, jaga lembu la ko..
ikhlas dari cicit hang jebat.
millionmalaysia. blogspot. com
cerita2malaysia. blogspot. com

12/4/08 9:22 PM
Blogger wahidsate said...

Salam YB,

Saya frequent visitor blog Datuk Khir Toyo. U want to create a blog, u should learn from him. Kalau hujah2 dangkal macam nih yang masih YB gunakan, saya rasa memang lar UMNO tak blaja dari PRU 12 lepas. dan kalau cengginih lar pemimpin UMNO lg, saya rasa makin cepat lar ianya berkubor. At least Datuk Khir Toyo is willing to listen, bukan macam YB dan sekumpulan lagi yang macam YB dalam UMNO. People bg mesej yang diorang semua dah bosan, muak dengan racist politic dan politik ugut2. Please grow up and be an adult.
wassalam.

12/4/08 10:33 PM
Blogger yes2 said...

PAS yang mewakili Islamic conscience sepatutnya memberi dalil kepada non-muslim kenapa babi binatang ultra-kotor itu tidak layak utk dimakan oleh manusia. Itu baru lah boleh dikatakan Call of Islam.

Yang pelik bin ajaib, PAS pulak sokong buat ladang babi yg canggih!

Apa dah jadi dengan kepala ulama PAS ? di mana amal maruf nahi mungkar, kalau PAS sendiri ajak orang tambahkan populasi babi ??

Kalau dah tau babi tu tak elok sangat, kenapa PAS benarkan projek RM100 juta tu. Tak boleh kah PAS ajak orng Cina tukar diet kpd lembu & kambing ? bukan kah itu lagi afdal ...

12/4/08 10:37 PM
Blogger Malaysian Makcik said...

Ni betul ke pendapat peribadi or kasi orang tuliskan blog?

Anyway, kita kena ingat, bukan orang melayu Islam saja yang tinggal di bumi Malaysia ni. There are other races as well. therefore we should respect their right to live as citizens of this country.

Daripada kita dok gaduh pasal halal haram ni (at least haram yang boleh disamak), apa kata kita slowly educate orang yang makan babi bahawasanya makan babi tu tak elok utk kesihatan. beri sket facts.. tak boleh ke? boleh kan?

12/4/08 10:38 PM
Blogger Pearls said...

From what you have said in this blog, you seem to be playing up the racial issue here. I think that can be classified as Sedition which I believe can be held under ISA? If I am you, I will not go that path and being a Menteri Besar doesnt give you the immunity from being trail for ISA!!

I condemn you for playing such racial issue. I condemn you for not setting a good example to the rest of the people irrespective in the state of Melacca or Malaysia. Of all people, you should know better than to play such games!? It is people like you that create disharmony amongst all the races. It is people like you that cause BN to lose so badly during the last election. IT IS PEOPLE LIKE YOU THAT SHOULD NEVER BE PUT IN OFFICE!

For Everybody's Information please be aware that this piggy project in SElangor will be carried out using the latest German technology in piggy farming. I am sure everybody knows that Khir Toyo was the previous MB and he has given the state approval for this project! If he can give, why or what the big FCUK problem is if PAS give theirs? Dont anyone dare dispute what I have just said as the MB of Selangor says he will proof to all that approval was given by Khir Toyo! RUSTAM! You have to check your facts out before you blast! This is call being clever!

Secondly, if anyone is clever enough, they will understand that Germany is the world largest piggy producer and they ought to have the best technology for such thing. By using this technology, the piggy industry in Malaysia is going to see a new beginning where everything from filth to end product will be recycled and by products of such recycling activities will generate an income. YES, even the shit will be recycled to produce methane gas. So, if there are revenue generated from the filth, do you think these piggy farmers are not going to keep the filth to produce more revenue for themselves? THINK AGAIN!

Lastly, PAS may look and sound damn kolot to any non-muslim but they are much much more clever and far sighted than any BN buggers. Yup, that includes you, Rustam hunny! PAS has already gone and check out this whole idea and done their own survey and homework AND knows that this piggy farm WILL NOT harm anyone in any way!Of course, if there are sabotagers, that will be a different story la!

12/4/08 10:39 PM
Blogger Anak Melaka said...

Alahai Datuk... Kenapa perlu dlm intro menyebut perkataan TAHNIAH ? What did you mean by that ? Saya ingin bertanya kpd Datuk, kenapa di Melaka ianya menjadi isu baru2 ni ? Then, lps tu lepaskan geram kat Selangor ? Pernahkah Datuk tahu, apa sebenarnya yang sedang dan akan dilaksanakan ? Dan kenapa kaitkan dgn PAS ? Dulu Datuk kata PAS ni mcm2, tak boleh terima ini dan itu, tapi bila terima pulak, Datuk tempelak pulak... Tahukah Datuk dalam Islam kita tidak menghalang keperluan orang bukan Islam ? Bila cara dah betul, apalagi yang nak difikirkan ? Tolonglah Datuk, pemikiran rakyat dah berubah, yang belum berubah hanyalah kotak pemikiran UMNO !

12/4/08 10:48 PM
Blogger 贱者无敌 said...

yes2!you also have to think before u write it down!
mengajak orng Cina tukar diet kpd lembu & kambing ?
terbalikkannya!
orang cina mengajak orang Muslim tukar diet kpd babi, do you like it?
that's the same meaning!
some of the chinese cannot eat lembu,do you think of it?
you are such a stupid,stupid than babi
(i'm sorry for those Muslims for using this pantang word,but this guy you cant scold him with other description word except khinzir.Sorry for the Malays)

12/4/08 11:16 PM
Blogger Syed_Telus said...

Pesanan saya ringkas sahaja, kepada DAR ataupun penulis artkel ini, Sebaik baiknya untuk menulis komen yang baik dan konkrit buat lah kajian sikit, dapat kan maklumat dari sumber sumber yang sahih. Jika tidak orang akan ketawakan kita kerana kita membuka pekung di dada sahaja. Maaf kalau saya katakan artikel ini tidak ada isi melainkan saya anggapkan sebagai satu bahan jenaka sahaja.

12/4/08 11:30 PM
Blogger ai'dil said...

Tajuk yang datuk berikan memang tepat 'Ladang ternakan babi hadiah pilihan raya'. Saya suka kepada tajuk itu. Atau saya cadangkan tajuk 'Babi dapat RM100 juta... rakyat dapat RM6" atau "Babi dapat dulu daripada rakyat". Apa-apa pun boleh datuk... Tapi saya tahu datuk bukan baca pun komen orang kepada blog datuk. Yang membacanya hanya 'orang-orang' datuk dan esoknya mereka brief datuk yang baik-baik je. Tapi walaupun saya tak suka Abdullah Badawi dan KJ, tidak semistinya saya sukar pakatan pembangkang. Sama ada datuk atau pembangkang yang penting jangan menipu. Di luar atau di dalam dewan rakyat bertempik memaki hamun sesama sendiri tetapi bila jumpa di luar berdekah-dekah ketawa, berpeluk. Rakyat pun ada spy untuk memberitahu mereka hal sebenar antara datuk dan Khalid, antara Mat Sabu dan menteri-menteri.

12/4/08 11:32 PM
Blogger cairolyn07 said...

Aku tak paham kenapa besar sangat dosa selangor tu.melaka pun ada babi gak.Aku rasa babi melaka sokong barisan kot.tulah tak jadi isu,Pak li dahlah cerita pasal selangor tu orang melaka masih mundur dan duduk bersama babi,sungai linggi pun masih tak bersih.Kalau dah bodoh jangan komen.CM melaka buat apa dengan babi kat melaka tu.simpan kat rumah CM kot,ari2 cium babi lah kau pak li,hawau...penyapu burok punya orang.

12/4/08 11:35 PM
Blogger oag said...

Dear CM,

If the much-hyped pig farm in Selangor is an 'election gift' from PR to the people in Selangor, what about the pig farms in Alor Gajah? How do you justify this? They are indeed gifts from BN to the constituents eversince I was born in Malacca. Arguing for the sake of arguing won't lead you anywhere.I am really ashamed to have you as my CM. I made the right decision to vote the opposition last election though they didn't win in Alor Gajah. With reduced majority, almost there nonetheless. ..

-Alor Gajah Constituent Living In Selangor-

13/4/08 12:23 AM
Blogger atcl said...

tahniah pak li,

teruskan pemikiran awak yg bodoh ni,

gerenti next election awak akan jadi pembangkang macam khir toyol!

13/4/08 12:59 AM
Blogger sebol said...

Bila nak umumkan pemindahan 40000 babi itu ke Vietnam?
Tak sabar saya nak sokong langkah itu.

13/4/08 1:26 AM
Blogger mdshaja said...

diselangor nanti ada bisnes baru yang boleh dijalankan oleh orang melayu disana 'MENIAGA TANAH LIAT UNTUK SESIAPA YANG TERKENA AIR DARIPADA LORI BABI YANG MEMBAWA DI JALANRAYA NANTI UNTUK DISAMAK"
JIKALAU DISELANGOR TIADA TANAH LIAT KITA BOLEH AMBIL TANAH LIAT MELAKA UNTUK DIEKSPORT DI SELANGOR.

13/4/08 1:56 AM
Blogger azwar ansory said...

korang rasa km ni baca ke komen� korang ni?.. dia saje buat cukup syarat je tu.. macam ni ke taraf pemikiran km yang dipilih oleh orang melake?.. sungguh memalukan.. kalau nak kata orang melayu makin layu, haaa, ini la sebabnya.. sebab memilih pemimpin macam km ni ha.. sedih betul baca blog ni la..

13/4/08 2:26 AM
Blogger epain said...

hahahahha hadiah?....

org selangor br dpt hadiah...tpi melaka dgn n9 dah lama "disediakan" hadiah tu...

selangor pun sama...hadiah yg ditinggalkan. ..cuma kerjaan negeri sekarang ni nak tolong bungkuskan.. .

kerajaan melaka nak hantar hadiah kat tempat lain...

kerajaan n9 pulak...nak besarkan hadiah....

terima kasihlah datuk ali...kerana ingatkan bahawa ini merupakan hadiah yg org selangor mintak selepas pangkah pr...

ingat....lepas ni melaka pulak...dan akan ada lg hadiah yg terbaik....

13/4/08 2:43 AM
OpenID saifuddin said...

just four words form me : you are so pathetic !

13/4/08 6:58 AM
OpenID saifuddin said...

just four words from me : you are so pathetic !

13/4/08 7:00 AM
Blogger lubuk kikeh said...

pak.ali..pak ali..pak ali sedang sedang mengajar anak2 ketam berjalan lurus...
pak ali dapat brp duit cukai yg toke2 babi semelaka ni bg dulu..
takkan tak dapat sikit kot...
baik pak ali jaga melaka tu baik2..tutup pintu depan belakang..dgn tingkap2 sekali..2012 ni pembangkang nak masuk amik alih melaka.. jgn plak nnt pi koyak semua document2 tu.. bersedialah dari sekarang..tak lorat sangat nnt..

kita yg non-partisan ni nakkan kerajaan yg prihatin dgn segala aspek kehidupan rakyat.. kami tak mau menara berkembar ka..litar f1 ka..kami cuma nak hidup selesa saja. kalu buleh duit gaji tu ujung bulan dok ada lg baki, blh gak buat saving..ni tak..tgh bulan dah kering.. hangpa takpa duit banyak (sangat)..nak suruh plak rakyat ubah cara idup..

13/4/08 11:12 AM
Blogger eujin said...

Mesej ini ingin saya tujukan buat rujukan semua.

Saya tak nak komen pasal agama. Itu hak setiap penganut agama masing-masing. itu saya akur dan hormati. Tapi kalau orang lain punya fikiran yang berbeza degan kita, kita harus hormati juga.

Tabiat hidup babi kotor, tetapi saya belum dengar orang mati kerana makan babi di Malaysia. Tapi saya banyak dengar orang mati kerana penyakit yang berpunca dari menghisap rokok. Tapi masih ramai pada hari ini masih menghisap rokok. Hisap rokok dibenarkan kerana tidak di larang agama.

By the way, saya tak makan babi, saya tak makan kambing, saya tak makan lembu kerana saya tak suka. As simple as that. Kalau tak nak makan, jangan, kalau dilarang jangan, kalau membahayakan kesihatan, jangan. Be consistent.

13/4/08 11:33 AM
Blogger Bahanizam said...

datuk Seri yang dihormati,jangan lah ANGKUH sangat,rakyat sekarang bukanlah bodoh,ramai yang dah dapatkan maklumat dari pelbagai sumber,selama ini kerajaan BN tak ambil peduli pun hal kandang babi di seluruh negara...pencemaran sudah terlalu berleluasa,kalu nak benci pun berpada-padalah, hal babi di melaka pun tak selesai lagi takkan nak kalut hal negeri orang lain kut?Selama ini pencemaran babi yang berleluasa di seluruh negara siapa yang bertanggungjawab? PAS atau BN yang perintah negara?PKR atau BN yang perintah negara? DAP atau BN yang perintah negara? UMNO pun senyap aje ....takkan babi dan kandangnya di seluruh selangor wujud selepas malam 8 mac 2008...alahai Datuk seri janganlah MEMPERBODOH- BODOHKAN rakyat...seperti kebanyakkan ahli UMNO yang jumud....

13/4/08 12:30 PM
Blogger epain said...

mudah sungguh diorang menagguk...ni bukan di air keruh lg....ni menangguk di air yg dicemari najis babi...

dlm bebanyak isu yg dimainkan Bn...isu babi gak jd hal...

diorang ingat sbb babi tu haram...maka dgn mudah org akan melatah...

sudahlah tuuu..guna pulak org kampung buat demo kat SUK selangor...pastu panggil pulak diorang tunjuk pencemaran yg sedia berlaku...

tapi diorang ni seakan membuka topeng diorang sendiri....buat demo..dulu kata "pembangkang ni hanya tau berdemo".... tunjukkan pencemaran.. .takkanlah kerajaan sekang yg br berusia sebulan cemarkan...

kan diorang nak perbaiki kelemahan pencemaran.. .

melaka pulak nak pindahkan babi...nape nak pindah?...sebab dah malu?...

tulah..kalau ckp bab babi ni sensitif...jgn guna langsung...melayu sensitif sbb babi di haram..cina sensitif sbb kebanyakan diorang makan benda ni....jd jalan mudah...bertolak ansur....cina paham melayu....melayu paham cina...

tp umno n bn mainkan pulak isu ni...umno kata tak perkauman..tp bila bn n umno kaitkan dgn kaum dan agama tu apa?...tak perkauman?.. .

13/4/08 12:52 PM
Blogger Edie said...

alahai ali ketam..aku tak tahulah samada tulisan ni datang dari ko sendiri atau anak ko yang tulis ke atau orang yes man ko yg tulis ke..apapun atau dari siapapun tulisan ko ni punya nilai mentaliti yg cukup-cukup rendah dan menjijikkan. apa yang boleh aku katakan ini adalah satu kenyataan yang bodoh dan ianya keluar dari seorang pemimpin bergelar CM!aku orang melaka kerja di melaka.yg utama aku nak sebut aku ni orang Islam!Islam tidak mendidik umatnya bersikap atau bermentaliti ekstrim terhadap sesuatu perkara.kita dalam malaysia ni majmuk.Nabi dulu juga hidup di dalam negara yang punya pelbagai bangsa di dalamnya.Nabi menghormati hak orang bukan Islam.walaupun bangsa yahudi itu terlalu membenci Islam, namun nabi terima dan tidak bertindak balas, sebaliknya secara konsisten menyerlahkan akhlak islam yang baik dan tinggi nilainya. mudah2an bangsa Yahudi mampu melihat dan menyedari tentang indah,harmoni dan murninya Islam itu. tapi ko ni ali ketam,secara konsisten pulak nak menunjukkan lagak bodoh sombong ko yang tidak bertmpat.Macammana ko uruskan ladang babi di melaka?mana ko pegi masa babi sedang kecoh dulu?ramai orang merungut cm tak turun padang..pengecut! ko hantar pulak si botak ismail salleh yang berlagak ala-ala hitler tu!ismail salleh tu lagi lama ko simpan lagi ramai yg benci dgn ko dan yang lain.suka hati mak bapak dia nak maki hamun orang,tukarkan kakitangan kerjaan yg dia x suka,bersetuju membuang ramai kakitangan PERZIM kontrak demi menurut kemahuan seorang lagi bekas cikgu rahman karim tu..ko tengok sendiri..ali ketam..ko lagi zalim..aku ulang ko dan pentadbiran ko lagi zalim..aku tabik MB Slngor TKI,demi menjaga keharmonian dan hak og yang bukan Islam, dia tetap memberikan ruang kepada perniagaan itu asal saja ianya sesuatu yang berbentuk pemeliharaan secara optimum terhadap pencemaran alam sekitar dan tetap mampu dilihat menjaga sensitiviti dan keharmonian rakyat Islam.Melaka ada macam tu?ko apikan lagi melayu dan cina!ko ingat dari perlis sampai ke sabah m'sia ni umno punya?ali ketam ali ketam..nasihat aku ko baliklah pada Al Quran.aku tahu sejak jd cm yg dungu ni,ko dah jarang mengaji quran..nasihat aku insaflah..dan kepada rakyat melaka, jgn lagi terus tertipu dgn pemikiran cetek dan kuno ali ketam ni..next election kita ubah pula melaka..biar kita 'bersama mencipta sejarah'!boleh?

13/4/08 1:00 PM
Blogger Kamaruzaman said...

kerajaan melaka kena buat ladang ternak lembu @ kerbau seluas ladang ternakan babi kat selangor tu. tak perlu komen apa yg PR selangor buat. CM melaka kena pikir di luar kotak. cara berfikir cara lama ...

13/4/08 2:01 PM
Blogger ben747 said...

kpd yes2..
tlg cari guru agama...
dan belajar dulu ilmu agama
tentang islam...
jgn nk komen ikut melayu..

13/4/08 2:03 PM
Comment deleted

This post has been removed by the author.

13/4/08 2:03 PM
Blogger superlover said...

hahahaha..
datuk2...
dr jd datuk menteri..
baik g jd datuk utk cucu laaa..
fikir nk jatuhkn patri pembangkang jep..
2 jela keje die pandai...
makan gaji bute laa..
ingt mlaka 2 elok ngat...
fikir la tmpt datuk dulu dr main hentam tmpt org je..
org taw la ape y dowg buat..
seme utk kebaikn..
bukan utk keburukan..
ALLAH s.w.t suka kn kebersihan..
so kalu cube nk wt lebih sistematik..
ape la salahnye...
nih main hentam jep...

13/4/08 2:03 PM
Blogger superlover said...

KEPADA yes2
jgn fikir nahi mungkar...
ko dah penuh ke bab2 agama..??
ko fikir ulama PAS..?
dah ko x fikir pemimpin umno..??
kalu x puah ati lg..
ajak la pemmpin umno berdebat secara terbuka ngn pemimpin PAS..
kite tgk live..
sape y dapat bg pdngn secara intelktual

13/4/08 2:08 PM
Blogger @damzack's said...

ASSALAMUALAIKUM DATO'..
hurmmm...mungkin inilah masenye dato tau macam mane pandangan rakyat terhadap isu ni..arap selepas ini dato boley adekan perbincangan dengan MB selangor untuk adaptasi ape yang akan dibuat di selangor untuk selesai masalah di melaka..bak kata pepatah yang saya cipta "intan diseberang dikatakan tahi, tahi sendiri dikatakan intan"..sekian

13/4/08 2:13 PM
Blogger MENUJU ARUS PERUBAHAN said...

Pada semua,,aku sebagai anak melaka dari merlimau,malu dapat KM macamni,main belasah je.kesian penduduk kuala sg baru, dulu tahun 88 ada datang ke K.Sg Baru,cantik gak pantainya,tapi sekarang pantai jadi hanyir tahi babi.nasib baikla Karam sing Walia keluarkan laporan pencemaran tempat tu,kalau tak kerajaan melaka buat bodoh je.
Ini la pemikiran pemimpin umno.tak ada propesional lansung.asyik nak hentam tanpa memikirkan justefikasi mengapa kerajaan PR Selangor nak centerlize kan penternak babi di selangor dengan pelaksanaan yg tidak mencemarkan alam sekitar.Kita sebagai org ialam kena menghormati keperluan bukan islam. Malul asikit ali rustam,tak pa bila PR dapat perintah malaysia,,,, tahu la nasib Kau.Teringat aku dalam MHI dulu si ali ketam ni cakap untuk mencantikkan sg melaka kerana ada banyak biawak dalam sungai,baik untuk tontonan pelancong .ini KM melaka.Oiiii oghang melaka, inila keturunan datu mandaliar dan sikitul,warisannya masih ada lagi. pemimpin yg hasad dengki penuh dengan kepuraan.

NASIB BAIK LA MASA PRU DULU AKU BALIK MELAKA PANGKAH AMIRUDIN JALIL DGN KAPTEN ZUL.tapi susah nak menang pasal kat melaka ni belum dapat hidayah politik bersih.sekian

13/4/08 2:17 PM
Blogger confucious said...

Memang tepat sekali Saudara Ali...
Ladang Babi ini adalah hadiah kepada Rakyat Negeri Selangor. Hadiah yang jauh lebih baik daripada hadiah yang diberi oleh BN dahulu. Dahulu BN relevan. Sekarang tidak lagi. Rakyat memilih PR. Isu ladang babi breteknologi tinggi sudah tentunya akan mengawal penternakan, penjagaan dan kesihatan haiwan ini. Jangan dibangkitkan isu ini dalam berita kerana ianya pasti akan memakan diri sendiri. Jangan mengaburi rakyat yang kurang berpengetuan malah carilah pengundi/penyokong yang berilmu dan berpengetahuan.
Salaamz. Moga bercambah idea kita dalam blog ini pada masa akan datang...

13/4/08 2:18 PM
Blogger weet said...

P.ramlee : eh. sudin ini bace ni ape
macam..bacenye. .?
Sudin : Alim Mim Nun Wau.. alim
tendang wau..sarkis daaa
aziz : apadaaa sarkassss..
P.ramlee : eh..tulis punye panjang
bacenye sikit pendek itu
sarkas..
sudin : itu punye panjang bunge
nye ajekk

rupenye dr dulu p.ramlee ngaan kawan2nye dah kutuk UMNO ni sarkas!! hahahaaaa... otak cam sarkas..

http://www.youtube. com/watch? v=3o5ZTennCf4

13/4/08 2:22 PM
Blogger onedem said...

nama je ketua menteri...tapi pemikiran masih ditahap "LOW CLASS"...takkan tak nampak masa dibawah pentadbiran Khir Toyo dulu..mana ada betul...apa ingat rakyat bodoh ke???kalau nak bercakap atau nak menembak jangan secara membabi buta la...rakyat sekarang lagi cerdik dari kamu(Ali Rustam)...sudah2 la tuh!!!!!

13/4/08 2:23 PM
"

*NYFHM: The blogger's address: http://www.mohdalirustam.blogspot.com/

*****.*****

Daripada Abu Umarah iaitu al-Bara' bin 'Azib radhiallahu anhuma, katanya: "Kita semua diperintah oleh Rasulullah s.a.w. untuk melakukan tujuh perkara, iaitu meninjau orang sakit, mengikuti janazah, menentasymitkan orang yang bersin, menolong orang yang lemah, membantu orang yang teraniaya, meratakan salam dan melaksanakan sumpah."

(Muttafaq 'alaih)

No comments: