Tuesday, March 11, 2008

Kelantan Dulu dan Sekarang

"Mohd. Monier B Mat Din" monier@fujielectric.com.my

Untuk generasi baru, mungkin tak pernah dengar cerita-cerita kes semangat Negeri Kelate yg tebal tu. Kalau nak tau boleh tanya cikgu-cikgu yg dah pencen or dekat nak pencen or org2 lama yg pernah belajar di Maktab Perguruan, Universiti or apa-apa Institusi pengajian kat Malaysia dulu-dulu ni (sekitar 70an, 80an).
Waktu tu, dah jadi perkara biasa kisah geng-geng Kelantan kat Maktab Perguruan/Univerisi ti tu bertumbuk dan bergaduh dengan budak2 dari Negeri lain.
Oghe kelate waktu tu semangat Negeri dia memang tebal....Assobiyah orang alim kata.
Tapi, sekarang - saya orang Kedah - saya tengok sendiri, perhati sendiri; semangat Negeri geng-geng Kelate sejak PAS perintah semenjak 18 tahun yg lalu dah baaaanyak berubah. Saya orang Kedah - kawin dgn org Tganu - Kita boleh bandingkan semangat Negeri ni antara oghe kelate dan orang Tganung misalnya.
Tak payah saya tulis specific, tapi cubalah tengok....kalaulah oghe kelate yg dok ada ni semangat kelatenya tebal seperti zaman Ibrahim Ali/Anwar Ibrahim/Hishamudin Rais dok di Universiti dulu, maka aci potong jari saya berani kata for sure Dr Hatta Ramli (org Selangor), Ust Nasharudin Mat Isa (Kedah), Saifudin Nasution (Kedah) dan Salahudin Ayub (Johor) tak akan menang bertanding kerusi Parlimen di Kelantan.
Secara peribadi, dari sudut politik yg agak sempit, saya melihat bahawa kekalahan Mat Sabu di Parlimen Kuala Terengganu adalah disebabkan oleh faktor kenegerian ini (DUN area Kuala Terengganu PAS menang tapi Parlimen PAS kalah!).
Bukan kata Terengganu, di daerah Baling daerah kelahiran saya sendiri, salah satu sebab Aziz Rempit kalah ialah kerana faktor kenegerian; dua tiga hari sebelum hari mengundi bertebaran sms merata Baling minta pengundi "fikir panjang" - sama ada nak Undi Aziz Oghang Luar yang tak paham masalah org Baling atau pun nak undi Ust Taib anak jadi Baling yg ditulis dlm SMS itu sebagai "Oghang Kapong" kita!!
Ringkasnya, sebagai manusia biasa, semangat Negeri tu ada di mana-mana TETAPI secara peribadi, saya salute dan respect dengan pentadbiran PAS di Kelantan kerana sejak mereka mengambil alih pucuk pimpinan di sana, semangat kenegerian di negeri itu sudah banyak berubah dan jauh berbeza!
Tahniah Kelantan!


From: warga_kilang@ yahoogroups. com [mailto:warga_ kilang@yahoogrou ps.com] On Behalf Of Mohd Serarudin
Sent: Tuesday, March 11, 2008 10:18 AM
To: Zouls Ent.; Syed SyedShafariz- CSS177; Hassan, Haslim; warga_kilang@ yahoogroups. com
Subject: Re: [warga_kilang] undi jangan tak undi

org kelantan sama mcm org lain la. mana ada special character yg Allah beri..

kebetulan PAs menag lagi kt kelantan, jgn assume org kelantan tolak umno.. sbb KuLi pun org kelantan, annuar musa pun org kelatan... undi umno kt kelatan pun ada bnyk..

hg citer mai, mana dia hukm2 Allah yg terlaksana di kelantan?

aku tgk email yg htr gambar sign bord kt sana, celcom maya karin pakai tudung, iklan digi awek2 pakai tudung, awek ambank pakai tudung.. adakah pakai tudung tanda hukum Allah tertegak? bagaimana hudud? riba?.. undang2 aurat pun tak dikuatkuasa. . pasar khadijah tu belambak yg bukak aurat..

jgn jd org kelantan yg bodoh kot noh dan assobiyah.. fikir secara waras la beb..

----- Original Message ----
From: Zouls Ent.
To: Syed SyedShafariz- CSS177 ; "Hassan, Haslim" ma.com>; warga_kilang@ yahoogroups. com
Sent: Tuesday, March 11, 2008 5:25:30 AM
Subject: Re: [warga_kilang] undi jangan tak undi

benar lah spt kata tengku razaleigh masa dalam semangat 46 dulu. orang kelantan akan tolak umno, orang kelantan bijak berpolitik dan mereka lebih rela makan ubi kayu dari di perintah oleh BN.
kerana apa ?
kerana rakyat Kelantan pernah memilih untuk hidup di bawah BN dan mereka hanya mampu sanggup tersiksa di bawah BN sehingga tahun 1990.
kerana mereka pernah hidup di bawah Pas, pernah mencuba memilih BN dan hidup di bawahnya. Dan pilihan ketiga mereka memilih kembali Pas adalah pemutus memilih yg baik dan buruk. Dan rakyat Kelantan tiada sebab untuk tolak kerajaan pimpinan Pas sekarang kerana mereka tidak seburuk pemerintahan BN dari 1978 - 1990 dahulu.
Dato Seri Abdullah Badawi, Dato Seri Najib bukanlah arkitek terbaik merampas Kelantan. Semakin mereka memburukkan Kelantan itu mundur, Kelantan itu miskin semakin membuak marah orang Kelantan pada mereka dan BN kerana ia satu penghinaan pada orang Kelantan.
Dr Mahathir dahulu hanya sempat 2 kali pilihanraya sahaja memegang Kelantan yaitu 1982 dan 1986. Dan pada 1990 rakyat Kelantan telah satu hati bangkit mengajar Umno dan BN. Dan Dr Mahathir tetap gagal di 2 pilihanraya seterusnya tahun 1995 dan 1999.
Dato Seri Abdullah Badawi telah gagal pada percubaan pertama beliau pada 2004 dan rakyat Kelantan sekali lagi telah bersatu hati 'mengajar' pemerintah Umno dan BN yang cukup bongkak dan sombong ini.
Semoga Kelantan Kekal Membangun Bersama Islam.
-aku anak kelantan-
----- Original Message -----
Sent: Monday, March 10, 2008 12:04 PM
Subject: RE: [warga_kilang] undi jangan tak undi

nampak gaya rakyat kelantan tak makan kata2 bn...


From: Hassan, Haslim [mailto:HaslimH@ zuelligpharma. com]
Sent: Tuesday, March 04, 2008 5:07 PM
To: Syed SyedShafariz- CSS177; warga_kilang@ yahoogroups. com
Subject: RE: [warga_kilang] undi jangan tak undi

Pilihanraya kali ini dijangkakan paling sengit ialah di Kelantan sebab pemimpin BN kali tidak dapat tidak MESTI tawan Kelantan!!!
Kalau tidak, payah lah nak merealisasi kan projek koridor yg beratus bilion ringgit tu...
semuanya kerana minyak yg belum diterokai tu...
lagi pun era minyak utk negara dah mula nak sampai ke penghujungnya. ..
at the rate bagaimana pemimpin2 bn dok spending, joli...
lepas 10-20 tahun negara akan menghadapi era yg sangat getir setelah negara kehabisan sumber minyak...
dan cara pemimpin kita mentadbir, joli akan menyebabkan keadaan lebih parah...


From: warga_kilang@ yahoogroups. com [mailto:warga_ kilang@yahoogrou ps.com] On Behalf Of Syed SyedShafariz- CSS177
Sent: Tuesday, March 04, 2008 3:49 PM
To: warga_kilang@ yahoogroups. com
Subject: [warga_kilang] undi jangan tak undi



*****.*****

Daripada Abu Umarah iaitu al-Bara' bin 'Azib radhiallahu anhuma, katanya: "Kita semua diperintah oleh Rasulullah s.a.w. untuk melakukan tujuh perkara, iaitu meninjau orang sakit, mengikuti janazah, menentasymitkan orang yang bersin, menolong orang yang lemah, membantu orang yang teraniaya, meratakan salam dan melaksanakan sumpah."

(Muttafaq 'alaih)

No comments: